12/04/2007

Pre-Graduation Party 卒業前祝いパーティー


This past weekend, I had the final UH (University of Hawaii) weekend seminar. I had it once a month for the past three semesters. I still have one more semester (five more months) before graduation, but there will be no more weekend seminar, except occasional meetings once awhile with Maui students.

The cohort I am in is called UH-Manoa, College of Education, Maui-Hawaii Cohort. Our cohort has 20 students from Maui and 6 students from Hawaii (Big Island). Big Island students flew to Maui each time when we had the weekend seminar. (UH-Manoa pays the air fare and hotel.) All of us have been going through this teacher-to-become journey together. Most of us have own families and work. It’s been a challenging journey for all of us, balancing among all the responsibilities in our lives. But we are almost there! We made this far together, and I am honored to be part of this cohort. Sadly, Maui students won’t see Big Island students until graduation ceremony… So, we had a pre-graduation party this past Sunday night after our weekend seminar!

We rented a beach house, hired a D.J. and brought potluck food. Most of us brought our family members and friends as well, so there were many people. It was nice to meet people who have been supporting my classmates at home. Loren came with me, and there was a hot Jacuzzi by the shore, so a couple of men (husbands and boyfriends of my classmates) got in it. It must have been interesting to listen to these men’s conversation with regard to what they went through as they supported us :) Out of 26 of us, there was only one male student. It’s interesting, but we don’t see many male elementary school teachers here. I think that it’s nice to have more male figures in the elementary school education field, so I was glad that he was part of our cohort.

Ah, I will miss Big Island girls! I will visit you someday for sure.

------------------------(Japanese)-------------------------

この前の週末がハワイ大学の週末セミナーの最終回でした。この週末セミナーは過去3セミスター(セミスターは大学の学期の単位で、一年が二期に別れている場合、セミスター制といいます。1セミスターが5ヶ月ほどです)の間に毎月一度ほどありました。私たちは卒業までまだあと1セミスター残っていますが、この週末セミナーはもうありません。マウイに住んでいる学生の間での定期的なミーティングは来年も続きますが。

私が属しているコホート(大学のグループ)はハワイ大学マノア校、教育学科、マウイ・ハワイ コホートと呼ばれています。つまりマウイ島とハワイ島(ビッグアイランドと呼ばれています)の生徒たちが合体したコホートなのです。マウイ島からは20人の学生が、ビッグアイランドからは6人の学生さんが所属しています。ビッグアイランドの生徒さんは週末セミナーがある度にマウイに飛んで来ていました。(飛行機代とホテル代はハワイ大学側が支払ってくれる仕組みになっている。)

私たち26人は誰一人としてギブアップすることなく、お互いを支えあってこの先生となるための勉強をがんばってきました。その26人の殆どの人が母親や父親であり、家族を養いながら仕事にも行って、大学の勉強をするのは本当に大変なことでした。私は自分の子供がいない分、それらをしている人を見ては「偉いなぁ。私もがんばろう。」と思わせてもらっていました。そんな大変だった旅ももうすぐで終わりです。悲しいけど、マウイ島の学生たちとビッグアイランドの学生たちが顔を見合わせるのは今回が最後でした。なので私たちは日曜日の夕方から夜にかけて、(週末セミナーの後に)卒業前祝いパーティーをしました!

ビーチハウス(海沿いに建てられたバケーションレンタル用の家)を借りて、DJも雇って、みんな持ち寄りで料理を持ってきて。ほとんどのコホートメンバーが自分たちの家族を連れてきていたので、沢山の人が来ていました。自分のクラスメイト(コホートメンバー)を影で支えてきてくれた人たちに会える良い機会でした。ローレンも一緒に来てお祝いしてくれました。このビーチハウスには海を目前にジャクジー(野外のお風呂)が設置されており、ローレンと何人かの男の人たち(私のクラスメイトの旦那さんやボーイフレンド)が入りに行きました。そこで交わされた会話はどんなものだったのかしら。ヒステリックに勉強していたパートナーを支える大変さをお互いに話していたかしら(笑)。私たち26人のうち、男性の生徒は一人だけでした。面白いことにマウイでは特に小学校ではあまり男性の先生を見かけません。日本ほどではない。なので彼のように小学校の先生になりたいと勉強している人は稀で、私は彼がこのコホートにいてくれてよかったと思っています。

あぁ、ビッグアイランドの学生さんたちに会えなくなると思うと悲しいな!でもまたどこかですぐに会えるだろうし、これからも繋がって私たちが本当に先生になってからも連絡を取り合っていきたいです。

No comments: