11/06/2007

Blog for My Grandma おばあちゃんのためのブログ本


I printed out my blog from January 2006 to December 2006, and I made a book. I wanted to make this for a long time for my grandmother in Japan. Most of my friends and my parents can see my blog on the Internet, but my grandmother does not have a computer, and she probably has never touched one. She of course does not have an Internet connection at home, and she does not drive, so she cannot go to an Internet cafe even if she knew how to use a computer. (Here are pictures of her town.)

So, I had not been able to share my blog (my diary) with her. So, I decided to print each posting out with a color printer, but I deleted the English part to save paper. I repeated copying and pasting from my blog to Microsfot Word. I was thinking to do this for a while, but I did not have a good color printer (my current printer which I picked up from a pile of trash, thinking that maybe I could fix, prints black and white clearly but not color). Recently, Loren bought a new one, so I borrowed his printer. (I bought ink cartridge for him, though :)

I brought all the printed paper (96 pages total on both sides of paper) to Kinko's, and they did the binding for me. (It was about $5 with a plastic clear cover and a black back cover.) I wanted to send this to her on her birthday which was in September, but I could not make it, so I am really late... I am sorry, Grandma for my belated birthday gift.

I think that she will receive it sometime this week. I wonder what she thinks of it. I think that she will enjoy learning what I am doing and thinking over here. I am happy that I can share my life with her.

---------------------------Japanese------------------------------


2006年の1月から12月までの間のブログをプリントアウトして、本にしました(って本って言うほどのものでもありませんが)。日本にいるおばあちゃんのためにこれをずっと長い間作りたいと思っていました。(おばあちゃんは内子に住んでいます。ここに夏に訪れたときの写真があります。)ほとんどの友達、そして私の両親はコンピューターを使ってインターネット上で私のブログを読むことが出来ます。でも、おばあちゃんはコンピューターを持っていないし、多分一度も触ったことが無いと思うし、勿論インターネット接続も無いし、もし使い方を知っていたとしても運転をおばあちゃんはしないから(もう84歳だし、山の中に一人で暮らしているから)インターネットカフェとかに行くことも出来ないし。

だから、今まで私のブログをおばあちゃんにお見せすることが出来ないでいました。なので、今まで書いてきたブログの一つ一つのエントリーをカラープリンターで印刷することにしました。紙を節約するために英語の部分は取り除きました。ブログからコピーしてワードに添付するの繰り返しをしました。これを前々からしよう、しようと思っていたのですが、忙しくて延ばし、延ばしになっていました。それから良いカラープリンターも持っていませんでした。(私が今使っているプリンターはごみの山からたまたま見つけて拾ってきて、直してみるかと思ってやってみたら直ったので使っているもので、スキャンとコピーと白黒印刷は出来るのだけど、何故かカラープリントは質が悪い。)でも最近ローレンが新しいプリンターを買ったから、使わせてもらうことにしました(エヘヘ)。でもインクは私がちゃんと買ったのよ。

合計96ページ(両面)に渡って印刷しましたブログを持ってKinko'sというコピー屋さんに持って行きますと、バインディングと言って本みたいに装丁(と言うと大げさですが)してくれます。表紙にはプラスティックの透明なシートが付いて、裏には黒いプラスティックのカバーが付きます。500円くらいで。これをおばあちゃんの9月の誕生日に間に合わせなかったんだけど・・・。おばあちゃん、こんなに遅くなってごめんね。

今週中には届く予定です。おばあちゃん、びっくりするかしら。私がこちらで何をしてどんなことを想っているのか、孫の成長振りを喜んで読んでもらえたらいいんだけど。私としては、おばあちゃんと私の人生の一部をシェア出来て嬉しい限りです。

2 comments:

Anonymous said...

優しいねえ。
ま、作業は延ばし伸ばしになるもんよ。

Akari Ueoka said...

はぁー!「延ばし、延ばし」を「伸ばし、伸ばし」って書いちゃってたよ。そのことにさり気なく気づかせてくれたでしょ?あなたさんこそ、優しいわねぇ。ありがとねぇ。