2/03/2007

Mighty Power of Nature 自然の壮大な力


(The sign indicates you can only turn left, but the palm tree could not help to go right because of the Kona Storms.)
(Japanese: 左にしか曲がってはいけませんって交通標識が示してるのに、椰子の木さん、コナストームのおかげで右に曲がっちゃいました。)

This week, Maui had a lot of wind and rain.
Kona Storms brought them.
I have been on Maui for five years, but this year was my first time to feel them so strongly. The wind blew everything. The rain washed away everything. One night, I was seriously concerned wheatear the house I live in was safe because it was built over a cliff.

For those of you who do not know what Kona Storms are: I don't really know how to explain, so I searched information from the Internet. According to this web-site (http://wrc.iewatershed.com/index.php?pagename=news_031231), "they are the result of upper level low-pressure systems that become 'cut-off' from the main flow of middle-latitude westerly wind belt. Once cut-off, these lows meander (sometimes moving toward the east and sometimes retrograding to the west). Until another upper level low-pressure system or trough approaches, the cut-off moves little. Hence, its clouds and rains can affect part or all of the island chain for days. Equally important is that the low "disrupts" or disturbs the normal northeasterly trade winds."

I see.

On Wednesday (1/31)'s Maui News, it was reported that Maui recorded the highest gusts in the state on Tuesday. A blow of 58 mph was recorded at the Haleakala National Park ranger station at 7,000 feet elevation at 3 p.m.

Indeed. Nature has shown us how mighty they are.


A tattered warning flag flaps in the strong winds at Kamaole Beach Park I Tuesday afternoon in Kihei (taken from http://www.mauinews.com/story.aspx?id=27241)
(Japanese: 火曜日のキヘイのカマオレビーチパーク1にて、ぼろぼろになった警告用の旗が強い風の中ではためいていた。写真はhttp://www.mauinews.com/story.aspx?id=27241から抜粋。)

------------------------(Japanese)------------------------

今週いっぱい、マウイには沢山の風と雨が訪れました。
コナストームが彼らを連れてきました。

今までマウイに住んでいた五年間のうちで一番強いコナストームだったのではないでしょうか。風は全てをなぎ倒し、雨は全てを流していきました。私の住んでいる家が崖の上に建てられているもので、ある晩、真剣に心配になりました。大丈夫でしたが。

コナストームとは何かと言いますと、私も上手く説明出来ませんので、ちょっとインターネット上で調べてみました。このウェブサイト(http://wrc.iewatershed.com/index.php?pagename=news_031231) にによりますと(私のつたない英語訳ですが・・・)コナストームは地球の真ん中くらいの緯度を西へ向いて吹く風の主流から切り離されて出来た低気圧の上部を指すようです。そして、この低気圧域は一旦切り離されるますと、時には東へ向けて、また時には逆行して西へ向けてあてもなくさまようそうです。他の同じようにして出来た低気圧域、もしくは気圧の谷が近づくまで切り離されてしまった低気圧域はあまり動かないそうです。なので、この低気圧がハワイ諸島の頭の上を停留している間は雲が出来て雨が降るというわけだそうです。なるほどね。

水曜日のマウイ新聞の表紙には、火曜日にハワイ州の中で一番速い最大瞬間風速を記録したのがマウイであったと書かれていました。午後3時にハレアカラ国立公園の高さ2133メートル地点にて最大瞬間風速93メートルを記録したそうです。わーお。

自然がどれだけ壮大な力を持っているかを確かに見せてくれた一週間でした。

No comments: