4/12/2006

Alchemy of Breath 呼吸の錬金術

                     <Flowers from Emi's garden>
(English)
I started to take my friend, Sarala's Oddisi dance class about three weeks ago. (If you would like to learn more about what Oddisi dance is, please visit her web-site.) It is a beautiful art form, and I admire whenever Sarala demonstrates students a movement. I sigh just because it is so stunning. It is also the most difficult dance style I have ever learned. It is almost learning a totally new language with my body. I think that Oddisi dance takes a different way to communicate with our bodies than Western style of dance forms, such as ballet, jazz dance, hip-hop, and so on. I feel frustration just like when I try to express something in English which is not my native language. However, her class brings me so much joy and helps me to be grounded. She starts her class with meditative movements which prepares me to enter into myself. I gradually become absent from the world where I usually live, yet at the same time, I become very alert. With that state of being, it is easier to follow Sarala's directions. Otherwise, even a moment of distraction throws me off from the class.

Last night, when I was learning a particular pose and movement, I felt extremely uncomfortable. My body was not in a familiar position; I was not in control of my own body. Then, Sarala said, "Breathe." I took a deep breath, and one more. As I breathed, I intentionally exhaled all my negative energy, and powerful energy naturally came in as I inhaled. After a couple of breaths, I began to feel very clearer and simpler. I felt that a new energy was born within me. The energy kept burning by using the uncomfortableness as fuel, and the breathing was the vehicle. Then, somebody quietly yet firmly whispered in my ear, "This is the alchemy, creating gold out of lead." At that moment, a strong, fervent wind plunged through me and ringed clearly like a bell. I have this wind whenever I learn something important in my life, and I love the feeling of how it run through me.... It does not happen as often as I want, though :-) Creating gold out of lead, and creating joy out of suffer...

It was a beautiful lesson that I learned how breathing helps in a difficult situation. I am excited like a child who got a new toy. Now, I have a tool to work with when I have difficult times in my daily life. How exciting is that? Thank you, the universe.

------------------------------------------------------------------------------------
(Japanese)
Sarala(サララ)というお友達のダンスクラスに3週間ほど前から行き始めました。(彼女の教えているOddisi (オディッシィ)ダンスについてもう少し知りたい方は彼女のウェブサイトを訪れてみてください。)Oddisiダンスはとても美しい芸術の一つだと思います。サララが生徒に模範の演技を見せてくれる度に、たとえそれがたった3秒でも、私はため息をついてしまいます。美しすぎて。Oddisiダンスは私が今までに学んだダンススタイルの中で一番難しいです。まるで全く新しい言語を学んでいるような気持ちです。Oddisiダンスは西洋の、バレーやジャズダンスや、ヒップホップなどの踊りと違った方法で体とコミュニケーションするからだと思います。まるで英語で何かを一生懸命話そうとするときと同じようなフラストレーション(歯がゆい思い)を感じます。しかし、サララのクラスを受けると、沢山のジョイを感じますし気持ちがとても落ち着きます。クラスは瞑想的な動き(ワームアップ)で始まります。そこで私は私自身の中へ入っていく準備をします。段々と私たちが普段生活する世界から意識が遠のいていきます。しかし、同時に私は普段以上に目の覚めた状態になります。その状態になると、サララのクラスについていくのが少し容易になります。そうでなければ、一瞬の気が散った状態が命取りとなります(大袈裟ですが、つまりクラスに付いていけなくなるということ。でも、サララは鬼のような先生ではありませんので、そこを皆さんご理解くださいな)。

昨晩のクラスである姿勢と動きを学んでいたとき、私は極度に居心地が良くありませんでした。自分の体は慣れていないポーズをしていて、その上コントロールが出来ていません。そんな時、サララが「息をして。」とクラスのみんなに言いました。深呼吸をしました。もう一つしました。息を吐く時に意識的にネガティブなエネルギーを吐き出すようにしました。そうすると、ポジティブなエネルギーが息を吸うと共に自然と入ってきました。何回かの呼吸の後、私は今まで以上に澄んで純然な気持ちになりました。新しいエネルギーが自分の中に生まれたのを感じました。そのエネルギーは私の極度の居心地の悪さを燃料として燃え続けました。そして、誰かが静かにそして厳かに、「これが錬金術の公式だよ。」と囁きました。その瞬間、強く熱い風が私の中を吹き抜けて行って、私の鐘を鳴らしました。この風はいつも私が人生で何か大切なことを学んだ瞬間に吹き抜けていきます。この吹き抜けていく感覚が大好き・・・。なかなか吹いてくれないけど。鉛から金を生み出すこと。しんどさから歓喜を生み出すこと。

大切なことを学んだ夜でした。呼吸がどのようにしんどい状態から抜け出すのを助けてくれるかということを学びました。私は新しいおもちゃをもらった子どものように興奮しています。日常生活の中でしんどい思いをするときに、今ならそれを何とかする方法を得たのです。(上手くいく、いかないは別として)何てすてきなことでしょう。

No comments: